Hvad er kærestesorger og hvordan kommer du over dem

Vi har alle prøvet det før: mavesmerter, manglende appetit, røde øjne, en følelse af trykken i brystet og en tung følelse i hjertet. Av, kærestesorger kan virkelig gøre ondt! Og selvom alle siger, at tiden læger alle sår, kan det bare tage rigtig lang tid at komme sig over kærestesorger.

Hvad er kærestesorger og hvordan kommer du over dem

Det kan være virkelig hårdt at blive forladt af den person, som man troede, man skulle være sammen med resten af livet. Det vender op og ned på ens verden og måske også ens forståelse af sig selv og sin tidligere kæreste.

Men hvad er kærestesorger egentlig præcist – og hvordan kommer du dig bedst over dem? Det vil jeg udforske i denne blogpost.

Kærestesorger kan ramme virkelig hårdt – både psykisk og fysisk

Kærestesorger gør ondt på alle – men for nogle gør det bare endnu mere ondt. Faktisk kan det gøre så ondt, at det påvirker en psykisk.

Og her taler vi ikke bare om at være ked af det og trist. Nogle mennesker kan opleve milde til moderate symptomer på depression, når de bliver forladt af deres kæreste.

Det sker selvfølgelig ikke for alle – ja, nogle gange kan det næsten virke som om, at man slet ikke er påvirket – men der er faktisk en god grund til, at kærestesorger kan ramme så hårdt.

Kærestesorgen kan nemlig sammenlignes med den sorg, man føler, når man mister et nært familiemedlem – og den sorg tager man ikke lige let på.

Men det er faktisk præcis det, der sker, når din kæreste forlader dig. Du mister nemlig en person, den person, du holdt allermest af.

Og faktisk reagerer din krop ikke kun mentalt på dine kærestesorger, det er også en fysisk reaktion, der kan overstimulere en nerve nær dit kranie og forårsage stress.

Jeg har en nerve, der er forbundet til mit hjerte, lungerne, maven, halsen og nakken. Og det er derfor, at jeg kan opleve symptomer som hovedpine, svært vejrtrækning, et bankende hjerte, en klump i halsen, kvalme og en trykkende fornemmelse i brystet.

LÆS MERE  Første klasses budget-bryllup

Disse fysiske symptomer er faktisk tegn på, at min nerve er overstimuleret – og det er faktisk de samme symptomer, jeg oplever ved stress.

Det er altså ikke kun min psykiske tilstand, der reagerer, når jeg har kærestesorger. Min hele krop er faktisk i alarmberedskab.

Den kemiske kærestesorg

Men min krop reagerer også kemisk på kærestesorger. Når jeg er i sorg, producerer min krop et kemisk hormon, kortisol, der også er bedre kendt som stresshormonet.

Mit hjerte banker hurtigt, min mave gør ondt, jeg har ingen appetit, og jeg føler en trykken for brystet, der gør det svært at trække vejret. Det sker, når jeg er stresset og bange for at miste den person, jeg elsker.

Min krop reagerer på en ukendt trussel, fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre, når jeg bliver forladt af en person, jeg holder af. Jeg føler mig hjælpeløs og forvirret.

Min krop pumper kortisol rundt, når jeg har kærestesorger, og det gør, at jeg ikke kan slappe af på samme måde.

Min søvn er dårlig, jeg tænker for meget, og mine tanker kører rundt i mit hoved, mens jeg leder efter svar og en løsning på problemet.

Ti gode råd til at komme over kærestesorger

Selvom alt virker håbløst lige nu, er der heldigvis hjælp at få, når man bliver ramt af kærestesorger.

Vi har alle oplevet at have ondt i hjertet på et eller andet tidspunkt, når vi har haft kærestesorger, så du er ikke alene med dine følelser.

Du skal vide, at det er okay at være ked af det, uanset hvordan din ekskæreste virker efter bruddet.

Faktisk er det vigtigt at føle sorg i stedet for at undertrykke dine følelser. Ved at mærke sorgen kan du bearbejde dine tanker og følelser og komme stærkere igennem bruddet.

Her får du ti gode råd til at komme videre efter kærestesorg:

Det kan variere fra person til person, hvor længe man er trist, men det er vigtigt, at du ikke forsvinder helt i din sorg.

Så selvom du er trist og har brug for at ligge på sofaen og se Netflix, kan det være en god idé at komme ud nogle af dagene i ugen, så du ikke bliver helt fastlåst.

Tal med andre, der kan forstå din sorg

Tage fat i dine venner, familie eller en anden person, som du har tæt på og stoler på.

Det kan virkelig hjælpe at dele din sorg med andre, så byrden ikke føles så tung, og så den ikke fylder så meget længere.

Alle i din omgangskreds har nok også oplevet kærestesorger mere end én gang, og mange vil derfor helt sikkert forstå de følelser, som du går igennem lige nu.

LÆS MERE  Forær oplevelsesgaver i år til kæresten eller en ven og sæt smil på hverdagen

Måske har de endda nogle gode råd til, hvordan de kom igennem deres kærestesorger.

Undgå at være hård ved dig selv

Når din kæreste slår op med dig, er det let at falde ind i en negativ tankespiral, hvor du kun tænker dårligt om dig selv.

Måske tænker du, at bruddet kun er din skyld, eller måske tænker du, at det er forståeligt, at din kæreste forlod dig, fordi du alligevel ikke er noget værd.

Og hvis jeg bare havde været på en anden måde eller opført mig anderledes eller set ud som ham eller hende, ville vi stadig være sammen.

Det er naturligt at tænke sådan, men det er langt fra hjælpsomt eller sandt. Ofte går kærester fra hinanden, fordi de har udviklet sig i forskellige retninger, og det er helt normalt.

Men der kan selvfølgelig også være andre årsager til et brud: utroskab, forskellige interesser og så videre.

MEN det er VIRKELIG vigtigt, at DU ikke SKYDER al SKYLDEN PÅ DIG SELV for VOJET brud. Det eneste, DU OPNÅR, er, at DU PÅFØRER DIG SELV MERE smerte og sorg end NØDVENDIGT.

Nogle gange kan det HJÆLPE at SKRIVE DINE TANKER NED

Nogle gange kan det HJÆLPE at SKRIVE ALLE DINE TANKER NED, ISÆR hvis DU HAR SVÆRT ved at SNAKKE MED ANDRE om DINE FØLELSER og DIT private LIV.

DET ER LIGEGYLDIGT, hvilke FØLELSER DU HAR – OM DET ER VREDE, SORG, FORVIRRING eller NOGET HELT ANDET.

DET vigtigste er BLOT, at DU SKRIVER TIL DIG SELV. Det BEHØVER IKKE at VÆRE PÆNT ELLER GRAMMATISK KORREKT – DU SKAL BARE SKRIVE FRIHED OM, HVAD DU FØLER.

DET kan VIRKE GRÆNSEOVERSKRIDENDE, men I SIDSTE ENDE ER det KUN DIG, der KOMMER til at LÆSE DET.

FORKÆL DIG SELV

Det er altid vigtigt at passe på dig selv, når du føler dig ked af det på grund af kæresteproblemer – selvom du måske ikke rigtig har lyst til at gøre det.

Tænk på nogle af de ting, der gjorde dig glad, før du mødte din kæreste. Måske elsker du at se skræmmende film alene eller tage lange ture langs stranden? Så skulle du prøve at gøre det.

Du kan altid vende situationen om og tænke på dig selv som din bedste ven. Hvad ville du gøre, hvis han eller hun havde det svært på grund af kærlighedsproblemer?

Forkæle dem, selvfølgelig! Derfor skal du også sætte tid af til at forkæle dig selv.

LÆS MERE  De forskellige faser efter kærestesorger

Hvad er kærestesorger og hvordan kommer du over dem

Undgå din ekskæreste på sociale medier

Lad være med at kigge på din ekskærestes sociale medier. Det gør kun smerten værre, og du piner dig selv ved at se på gamle eller nye billeder.

Husk, at mange kun viser en lille del af deres liv på sociale medier, så du kan hurtigt blive narret, hvis din ekskæreste slet ikke ser ud til at være påvirket af jeres brud.

Drop de sociale medier i et par uger – eller undgå personen ved at slette dem helt.

Tilbring tid med dine venner

Dine venner får dig altid i godt humør, så det er en rigtig god idé at bruge lidt ekstra tid sammen med dem, når du er ked af det på grund af kærestesorger.

Oftest er gode venner gode til at fjerne fokus fra det, der gør ondt.

Gå videre fra de gode minder

Efter et brud er det helt naturligt at savne den anden person, men der er ingen gavn ved at gå tilbage og læse gamle beskeder, som vi udvekslede, da vi var forelskede. Det gør dig blot mere trist. På dette tidspunkt er det bedst, hvis du undlader at mindes alle de gode tidspunkter, vi havde sammen. Du kan altid gemme de gode minder, indtil du kommer over bruddet.

Nu, lad os tale om noget vigtigt – din fysiske velvære og frisk luft. Du har sikkert hørt, at det er en god idé at få motion og være udendørs. Men ved du hvorfor? Årsagen er faktisk simpel. Når man går igennem et brud, kan der opstå en opbygning af stresshormonet kortisol i kroppen. For at tackle dette er motion en fantastisk løsning. Så kom ud og bevæg dig lidt!

Udover at min krop arbejder og mine tanker kan flyde frit under en løbe- eller gåtur, udskiller min krop også endorfiner – et hormon, der hjælper med at stabilisere mit humør og gøre mig lidt gladere.

Overvej, om du kan lære noget af bruddet

Når du føler, at du er kommet på den anden side, hvor sorgen ikke fylder så meget længere, kan du altid spørge dig selv, om du har lært noget af jeres forhold og jeres brud.

Hvilke ting var gode i dit gamle forhold, og hvordan kunne du måske godt tænke dig, at dit næste forhold skulle være?

På den måde undgår du måske at have så store kærestesorger næste gang, og du har faktisk en mulighed for at lære noget positivt – og ikke mindst lære noget om dig selv.

Skriv en kommentar